Google SEO eller AI First ? Hvad siger tallene ?

Mens alle taler om AI, vækster Google stille og roligt.


AI-chatbots som ChatGPT, Perplexity og Gemini har stjålet rampelyset det seneste år – og mange virksomheder overvejer, om det er tid til at tænke “AI-first” i deres digitale strategi. Følger man med i marketing nyheder på LinkedIn, kan man få det indtryk at AI-chatbots er en seriøs konkurrent til Google allerede, og det kan få nogle til at nedprioritere deres SEO-fokus på Google.


Nu kommer man som bekendt ikke langt med fornemmelser alene, og heldigvis foreligger der nu (relativt) konkrete tal man kan støtte sig til.


Nye tal  fra Rand Fishkin fra SparkToro viser at det (stadig) er på Google man finder forbrugerne. Og at hypen om ChatGpT er væsentlig større end deres reelle indhug på markedet for online søgninger. Tjek blot følgende tal :

I 2024 håndterede Google over 5 billioner søgninger – en stigning på mere end 20 % sammenlignet med året før. Til sammenligning estimeres det, at ChatGPT håndterede omkring 73 milliarder søgelignende beskeder. Det betyder, at Google stadig har 373 gange flere søgninger end ChatGPT.


Deres undersøgelser fokuserer udelukkende på ChatGpT, hvilket giver mening da det er den mest kendte og også den mest brugte AI-chatbot.





Google SEO eller AI First ?


Google har stadig fat i brugerne

Rand Fishkin har analyseret udviklingen i søgeadfærd sammen med Datos (en del af Semrush)(link til deres blogpost nedenfor). Deres konklusion er klar: Søgemaskinen står stærkere end nogensinde, og brugerne foretrækker stadig Google, når de vil have hurtige, pålidelige svar – ikke bare et AI-genereret bud.

Fishkin kommer frem til at kun ca. 20 % af ChatGPT’s beskeder kan sammenlignes med en egentlig søgning og lander på den måde på at  ChatGPT har omkring 73 milliarder “søgelignende” interaktioner – stadig blot en brøkdel af Googles volumen. 


Google vs. ChatGPT – i tal

 Google: 5.000 milliarder søgninger

 ChatGPT: 73 milliarder søgelignende beskeder


 Google håndterer 373 gange flere forespørgsler !


ChatGpT er således stadig en opkomling i forhold til giganten Google. Det bliver spændende at følge konkurrencen fremover, men i forhold til at investere sit marketingsbudget, så er det stadig en no-brainer i Googles favør.



Hvad betyder det for din forretning ?

Google er fortsat den primære kanal, hvor kunderne starter deres købsrejse. Det er dér, efterspørgslen opstår, det er der man researcher, og det er der man slutter købet. Men chatbots vækster, og det giver bestemt mening at arbejde på at være til stede på søgninger der er vigtige i ens kunderejse på for eksempel ChatGPT og Perplexity, men endnu er købsadfærden ikke rykket væk fra Google.


Kort sagt vil det koste både trafik og omsætning at kaste SEO-strategien over bord til fordel for en AI-first-tilgang her og nu.


Vil du i dybden med undersøgelsen ?

Læs hele analysen her: SparkToro blogindlæg


PSSST : 

Er du nysgerrig på hvordan man arbejder med at rangere i de forskellige AI-chatbots, når de promptes, så hold øje med bloggen her, da vi har planlagt en mindre serie om det emne hen over de kommende uger.

Du kan jo lige hoppe ind og følge SEMO på Linkedin, så er du sikker på ikke at gå glip af noget : 

SEMO.dk | LinkedIn


Er du i tvivl om din marketingindsats rammer rigtigt ?

Hos SEMO.dk hjælper vi virksomheder med at få det maksimale ud af deres digitale investering – med fokus på SEO og betalt annoncering.


Er du i tvivl  om, hvorvidt din nuværende indsats leverer den ønskede effekt? Så tag fat i os for en uforpligtende analyse. Vi giver et no bullshit billede af om der er mere at hente.


Ring til Michael : # 53 66 36 66, eller skriv på [email protected]





Michael Nielsen

Michael er SEMOs digitale rådgiver med bred viden indenfor SEO, Paid Media, CRO, kunderejser med mere.

Han er ekspert i at omsætte forretningers målsætninger til værdiskabende digitale indsatser både på den korte og den lange bane.

Lad os sammen få styr på din udfordring

Giv os et kald eller send en mail

Vi glæder os til at samarbejde med dig


 +45 7060 3616 - [email protected]

Bliv ringet op
Af Søren Riisager 24. april 2023
Download tjekliste til webtilgængelighed for din hjemmeside
Share by: