Michael er SEMOs digitale rådgiver med bred viden indenfor SEO, Paid Media, CRO, kunderejser med mere.
Han er ekspert i at omsætte forretningers målsætninger til værdiskabende digitale indsatser både på den korte og den lange bane.
AI-chatbots som ChatGPT, Perplexity og Gemini har stjålet rampelyset det seneste år – og mange virksomheder overvejer, om det er tid til at tænke “AI-first” i deres digitale strategi. Følger man med i marketing nyheder på LinkedIn, kan man få det indtryk at AI-chatbots er en seriøs konkurrent til Google allerede, og det kan få nogle til at nedprioritere deres SEO-fokus på Google.
Nu kommer man som bekendt ikke langt med fornemmelser alene, og heldigvis foreligger der nu (relativt) konkrete tal man kan støtte sig til.
Nye tal fra Rand Fishkin fra SparkToro viser at det (stadig) er på Google man finder forbrugerne. Og at hypen om ChatGpT er væsentlig større end deres reelle indhug på markedet for online søgninger. Tjek blot følgende tal :
I 2024 håndterede Google over 5 billioner søgninger – en stigning på mere end 20 % sammenlignet med året før. Til sammenligning estimeres det, at ChatGPT håndterede omkring 73 milliarder søgelignende beskeder. Det betyder, at Google stadig har 373 gange flere søgninger end ChatGPT.
Deres undersøgelser fokuserer udelukkende på ChatGpT, hvilket giver mening da det er den mest kendte og også den mest brugte AI-chatbot.
Rand Fishkin har analyseret udviklingen i søgeadfærd sammen med Datos (en del af Semrush)(link til deres blogpost nedenfor). Deres konklusion er klar: Søgemaskinen står stærkere end nogensinde, og brugerne foretrækker stadig Google, når de vil have hurtige, pålidelige svar – ikke bare et AI-genereret bud.
Fishkin kommer frem til at kun ca. 20 % af ChatGPT’s beskeder kan sammenlignes med en egentlig søgning og lander på den måde på at ChatGPT har omkring 73 milliarder “søgelignende” interaktioner – stadig blot en brøkdel af Googles volumen.
Google: 5.000 milliarder søgninger
ChatGPT: 73 milliarder søgelignende beskeder
Google håndterer 373 gange flere forespørgsler !
ChatGpT er således stadig en opkomling i forhold til giganten Google. Det bliver spændende at følge konkurrencen fremover, men i forhold til at investere sit marketingsbudget, så er det stadig en no-brainer i Googles favør.
Google er fortsat den primære kanal, hvor kunderne starter deres købsrejse. Det er dér, efterspørgslen opstår, det er der man researcher, og det er der man slutter købet. Men chatbots vækster, og det giver bestemt mening at arbejde på at være til stede på søgninger der er vigtige i ens kunderejse på for eksempel ChatGPT og Perplexity, men endnu er købsadfærden ikke rykket væk fra Google.
Kort sagt vil det koste både trafik og omsætning at kaste SEO-strategien over bord til fordel for en AI-first-tilgang her og nu.
Læs hele analysen her: SparkToro blogindlæg
Er du nysgerrig på hvordan man arbejder med at rangere i de forskellige AI-chatbots, når de promptes, så hold øje med bloggen her, da vi har planlagt en mindre serie om det emne hen over de kommende uger.
Du kan jo lige hoppe ind og følge SEMO på Linkedin, så er du sikker på ikke at gå glip af noget :
Hos SEMO.dk hjælper vi virksomheder med at få det maksimale ud af deres digitale investering – med fokus på SEO og betalt annoncering.
Er du i tvivl om, hvorvidt din nuværende indsats leverer den ønskede effekt? Så tag fat i os for en uforpligtende analyse. Vi giver et no bullshit billede af om der er mere at hente.
Ring til Michael : # 53 66 36 66, eller skriv på [email protected]
Giv os et kald eller send en mail
Vi glæder os til at samarbejde med dig
+45 7060 3616 -
[email protected]
Ring til os på
+45 7060 3616 eller send en mail til
[email protected]
Vi ser frem til at høre fra dig.
Tusind tak for din henvendelse, vi vender tilbage hurtigst muligt.
Kontakt
SEMO DK ApS
Dam Holme 14 - 16
3660 Stenløse
+45 7060 3616
Handelsbetingelser
Cookie- og privatlivspolitik
Biz info
CVR:
DK43466968
Bank:
reg. 8117 konto 0001519624
IBAN: DK8581170001519624
SWIFT/BIC: NYKBDKKK